Hoe bereid je een 10 minutengesprek over een vrije vogel voor?
Een paar keer per jaar worden we verwacht. Met lichte spanning voor wat komen gaat lopen we zij aan zij. Door de grote deur. Trap op. Gang door. 4de deur aan de linkerkant. Hij wacht al op ons en ik vraag me af of we op tijd zijn. Kennelijk sprak ik die gedachte ook uit. Hij stelt ons gerust en zegt dat hij vroeg is. Ja, meester, oké meester.
Zo begint dan het 10 minuten gesprek tussen leerkracht en ons. zonder zoon. Het doel van het 10 minuten gesprek is me, ook na 6 jaar, nog niet helemaal duidelijk.
Is het om te horen hoe het met zoon gaat volgens de leerkracht? Is het om te horen hoe het met zoon gaat volgens zijn scores? Is het om te vertellen hoe wij zien dat het met zoon op school gaat? Is het voor leerkracht en ons ouders de bedoeling wat te ‘bonden’ zodat we ‘partners’ in het onderwijs van ons kind worden?
Ik weet het niet goed.
En misschien is het door dat ‘niet weten’ wel dat ik de drang heb het gesprek voor te bereiden. Zo is er in de afgelopen jaren een traditie ontstaan. Kort voor het geplande 10 minutengesprek prikken we een moment. Gaan we zitten met pen en papier en zo begint het interview.
Zoon is niet altijd een prater. Met vlagen vertelt hij over school, maar meer niet dan wel. Zo’n interview helpt daarom. Het brengt hem in een flow waarin hij gemakkelijker antwoordt. Korte of lange antwoorden, het doet er niet echt toe. Het is informatie die anders in zijn hoofd bleef. Het is informatie die wij meenemen in het gesprek met de leerkracht. Om te merken of wat de leerkracht benoemt, klopt met hoe zoon het heeft ervaren. Of om met de leerkracht te spreken over knelpunten die we uit het verhaal van zoon halen.
Het helpt. Voor onze vrije vogel om het vertrouwen te hebben dat we hem vertegenwoordigen. Voor ons om te merken wat hij er beleeft.
Welke vragen stellen we:
- hoe vind je het in de klas?
- hoe vind je het groepje waarin je nu werkt?
- hoe vind je het in de pauze?
- met wie speel je in de pauze?
- welke vakken vind je leuk?
- welke vakken kun je missen als kiespijn?
- wat zou je nog meer willen op school?
- hoe vind je het met gym?
- hoe belangrijk is het voor jou om een goed cijfer te halen?
- hoe vind je het met je leerkracht?
- wat denk je dat je leerkracht over jou zegt?
- wat hoop je dat je leerkracht over jou zegt?
- als je je leerkracht een compliment zou geven, wat zou dat dan zijn?
- als je je leerkracht een tip zou geven, wat zou dat dan zijn?
- als je de school een compliment zou geven, wat zou dat dan zijn?
- als je de school een tip zou geven, wat zou dat dan zijn?
- als er iets is, wie op school mag jou dan troosten?
- hoe gaat het op school met pesten?
- ben jij wel eens gepest?
- heb je wel eens (mee)gepest?
- wat doe je als je ‘pesten’ ziet gebeuren?
- als je een leerkracht mocht klonen voor alle klassen van de school, wie zou dat dan zijn?
Heerlijke antwoorden komen er uit zo’n interview. Zijn oprechte ervaringen, rücksichtslose meningen, sterke wedervragen, creatieve oplossingen en vertederende uitspraken. Het is een genoegen. Iets om te koesteren en intens van te genieten.
2 waardevolle 10-minuten gesprekken. 1 met zijn betrokken leerkracht en 1 met onze vrije vogel.
RT @podiumbouwer: Hoe bereid je een 10 minutengesprek over een vrije vogel voor? http://t.co/Hkau89iubG #nieuwblog #ouders #onderwijs
RT @podiumbouwer: http://t.co/ZAyvPj1MHi Mijn nieuwste blog over het 10 minutengesprek van Zoon.