5 maanden onder de radar – en hoe mijn bedrijf er sterker van werd

Tegen mijn klanten zeg ik dat ze erop uit moeten. Zich moeten laten zien. Vertellen over hun tips en oplossingen, de ervaringen die ze opdoen in hun praktijk, vragen beantwoorden via video. Liever echt en dicht op wie zij zijn dan te doordacht. Samen maken we ellenlange lijsten met inspiratie voor blogs, vlogs, social media berichten en nieuwsbrieven. Omdat ik geloof in contentmarketing.

Zelf deed ik het, tot 5 maanden geleden, ook zo. Ik had de wind eronder. Ik had een fijne formule gevonden. Mijn marketingacties voelden goed en liepen vlot! Zo bedacht, maakte en monteerde ik binnen 2 uur een vlog en stuurde ik dat via verschillende kanalen de wereld in. Een heerlijke vibe was dat!

Tot ik merkte dat ik iets wilde veranderen in mijn bedrijf. Mijn bedrijf moest mee veranderen met mij. Naast het technische werk vóór mijn klanten, wilde ik meer mét mijn klanten werken.

Ook op mijn marketing had die gedachte effect. Ik vond dat ik in verhouding minder over technische zaken moest gaan bloggen en vloggen. En juist meer over marketingadvies. Meer over de grote lijnen van het ondernemerschap. Meer over de zaken waar ik het voortaan juist met klanten over wilde gaan hebben.

Terwijl ik wist hoe het zou moeten, gebeurde het tegenovergestelde. Ik stopte met bloggen en vloggen. Ik kroop in mijn hol. Mijn marketing lag op zijn gat. Buiten bleef het stil*.
* gelukkig had ik voldoende gezaaid en liepen mijn opdrachten wel gewoon door.

Ik voel me een waardeloos rolmodel voor mijn klanten.

Maar klopt dat wel? In de afgelopen periode verschoven er dingen. Van binnen. Ik bedacht en ontwikkelde een 1 op 1 traject, voor ervaren offline ondernemers die online plannen hebben. Ik heroverwoog de PodiumWerkplaats, de co-werk-ochtend die ik al 23 keer organiseerde. En in die maanden van relatieve stilte kregen mijn ideeën de tijd om te rijpen.

Door eerst naar binnen te gaan, weet ik nu wat ik buiten kan doen. Zo kan ik zorgen dat mijn marketing wederom aansluit bij wie ik ben. En kan dat weer meer moeiteloos gaan. En naadlozer aansluiten bij mij.

Soms is zo’n fase juist heel goed. Daarom pleit ik ervoor de tijd te nemen. Om over iets te voelen. Of het klopt. Of het echt bij je past. Hoe echter jij bent, hoe beter je marketing. Dus neem de tijd en ga naar binnen. Voel of het klopt voor je, voor je een trukendoos over je bedrijf heen stort, naar buiten dendert en gescripte nieuwsbrieven gaat uitsturen.

Tijd is een heilzaam iets. Het doorlopen van het proces maakt dat mijn marketing bij mij blijft passen. Het maakt dat als jij deze woorden leest, je voelt dat ik het meen.

Het maakt dat als jouw marketing bij jou past, jouw klanten voelen dat je het meent.
Goede marketing is in lijn met wie jij bent. Het houdt stand. Het is integer en het kost soms wat tijd.

Dank voor je geduld.